Daň z nemovitosti, koho se týká a jaké jsou její náležitosti

28
Červenec
2015
28. Červenec 2015

Pro mnoho lidí je daň z nemovitosti jen jednou z mnoha vrásek na čele. Kdo vlastní nějakou nemovitost, tak se jejímu placení nevyhne, a proto je vhodné se o ní dozvědět potřebné informace, abyste zbytečně nešlápli vedle a neudělali chybu například v jejím placení.

Kdy je nutné ji zaplatit?

Daň z nemovitosti se jako jediná daň platí dopředu. V praxi to znamená, že povinnost zaplatit tuto daň například v roce 2015 vzniká každému majiteli nemovitosti, který vlastní dům, byt nebo pozemek k 1. lednu 2015. Platit musí také nájemce pozemku a uživatel pozemku, pokud není znám jeho vlastník.

Posledním termínem k zaplacení je 31. květen každého roku.

Předmětem daně jsou tedy nemovitosti v podobě domů, bytů a pozemků. Povinnost zaplatit vzniká i majitelům nemovitostí, kteří v roce 2014 změnili účel domu či bytu, nebo výměru své parcely. Na placení daně z nemovitostí nemá vliv způsob nabytí majetku, kterým může být koupě, darování nebo zdědění. Pokud člověk získá některým z uvedených důvodů jakoukoliv nemovitost, vzniká mu povinnost podat u příslušného finančního úřadu daňové přiznání, a to nejpozději do tří měsíců od zápisu nemovitosti v katastru nemovitostí.

Daň a daňové přiznání

Daňové přiznání a následně samotná daň se platí u finančního úřadu, na jehož území je nemovitost zapsána v příslušném katastru nemovitostí. Adresa trvalého bydliště poplatníka, čili majitele nemovitosti tedy nerozhoduje. Finanční úřad po obdržení daňového přiznání vyměří daň zákonem daným způsobem. Výše daně závisí na charakteru nemovitosti a na lokalitě, kde je umístěna. Pevná částka podle tabulek se násobí koeficientem podle počtu obyvatel, který nemusí být na celém území ČR stejný.

V pravomoci obcí je totiž možnost úpravy tohoto koeficientu podle místních podmínek. Po výpočtu daně z nemovitosti zašle finační úřad majiteli nemovitosti složenku s příslušnou částkou.

V současné době se daň vyměřuje jako jedna částka, tvořená součtem daní ze všech nemovitostí, které poplatník vlastní na území tohoto finančního úřadu.

Pokud tedy má člověk více nemovitostí, které jsou zapsány u různých katastrálních úřadů, obdrží složenku s daní vyměřenou vždy v daném území. Daň lze zaplatit na základě složenky na poště, bankovním převodem nebo přímo v pokladně příslušného finančního úřadu, což je nejlevnější způsob, jelikož nemusíte platit poštovní resp. bankovní poplatky.